Smart Girls Blog

Smart Girls Blog

Man lär sig så länge man lever

Kategori: Fordons

 Jag har haft problem med min bil ett tag, den har varit slö och inte så rapp som den brukar vara. När man trycket ner gaspedalen, så tar det ett tag innan man får respons och responsen är inte hundra procentig. Ganska ovetande om bilar som jag är, så tänkte jag att det kanske var kondens vatten i bensinen som går över, eftersom det har gått från kallt väder till varmt. Men det försvann inte. Då mistänkte jag att det kanske var så att det kunde vara problem med tändstiften, men fick veta att dessa numera är väldigt pålitliga och inte behöver kontrolleras eller bytas väldigt ofta. Det var en god vän till mig, som är väldigt duktig på bilar som tog en snabb titt på bilen. Han testade olika saker, vad vet jag inte riktigt, men till slut sa han att det eventuellt kunde vara avgassystemet som inte är optimalt. Jag hade fått det installerat några år tidigare. Jobbet gjordes av en än till en vän som är duktig på att meka med bilar, så jag fick bytet gjort ganska billigt.

Jag tog bilen dit där jag byter däck, för jag har läst att de även kan byta avgassystem. De instämde med min väns analys och bytte avgassystemet. Nu när avgassystemet är bytt, så går bilen som ett spjut igen. För mig så låter det väldigt konstigt att avgassystemet kan ha in inverkan på bilens prestanda, det ska bara föra bort och rena avgaser från motorn. Tydligen det som händer och påverkade min bil, är att det inte var tillräckligt med sug för att föra bort alla förbrända avgaser från förbränningskammaren, så det kom inte in en perfekt ny blandning för nästa förbränningscykel.  Jag tror jag förstod det korrekt, men det är nog i princip korrekt. Motorn går i alla fall inte optimalt, vilket gör att du förlorar kraft i motorn. Ett avgassystem bör hålla i 5 år, så jag vet inte om det var min billiga däck installation som gjorde att jag blev tvungen att byta efter cirka 3 år, men nästa gång så går jag hit igen, det var inte mycket dyrare och ny tror jag nog att det håller i minst 5 år.

Läsa mera på Nokian Tyres’ webb sida: http://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/sakerhet/billiga-dack/

Kommentera inlägget här: